כל המאמרים

מה זה איתריום

איתריום, שני רק לביטקוין בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים, הוא בלוקצ'יין מבוזר בקוד פתוח הכולל פונקציונליות חוזים חכמה. פוסט זה בבלוג נועד לפענח את איתריום, פעולתו ויישומים פוטנציאליים.

הבנת איתריום: מה זה איתריום בדיוק?

איתריום היא פלטפורמה מבוזרת המאפשרת למפתחים לבנות ולפרוס חוזים חכמים ויישומים מבוזרים (dApps). הוא הוצע על ידי Vitalik Buterin בסוף 2013 ועלה לאוויר בשנת 2015. בניגוד לביטקוין, שנוצר בעיקר כמטבע דיגיטלי, איתריום תוכנן כפלטפורמה להפעלת יישומים מבוזרים בבלוקצ'יין שלה.

איתריום משתמש בטכנולוגיית בלוקצ'יין כדי ליצור תשתית גלובלית משותפת שיכולה להעביר ערך ולייצג בעלות על נכס. המטבע הקריפטוגרפי המקורי של רשת איתריום נקרא Ether (ETH), והוא משמש לתשלום עבור עמלות עסקאות ושירותי חישוב ברשת. הבלוקצ'יין של איתריום מתוחזק על ידי רשת מבוזרת של צמתים שמאמתת עסקאות ומאבטחת את הרשת.

חוזים חכמים הם חוזים לביצוע עצמי כאשר תנאי ההסכם כתובים ישירות בקוד. חוזים אלו מתקיימים באופן אוטומטי כאשר מתקיימים תנאים מסוימים, ומבטלים את הצורך במתווכים. פונקציונליות החוזים החכמים של איתריום פתחה עולם של אפשרויות לתעשיות כמו פיננסים, נדל"ן, ניהול שרשרת אספקה ועוד. מפתחים יכולים ליצור אסימונים מותאמים אישית, חילופים מבוזרים ואפילו מערכות הצבעה באמצעות הפלטפורמה של איתריום.

איור המציג את לוגו Ethereum עם סמל המטבע הקריפטוגרפי שלו
איור המציג את לוגו איתריום עם סמל המטבע הקריפטוגרפי שלו

איך איתריום מתפקד? המכניקה של הבלוקצ'יין של איתריום

איתריום פועל באמצעות רשת מבוזרת של צמתים הפועלים יחד כדי לשמור על הבלוקצ'יין שלו. כל צומת ברשת מאחסן עותק של הבלוקצ'יין כולו, המכיל תיעוד של כל העסקאות שבוצעו אי פעם בפלטפורמה. כאשר עסקה חדשה יזומה, היא משודרת לרשת, שם צמתים מתחרים על אימות והוספתה לבלוק חדש.

ברגע שעסקה מאומתת ומתווספת לבלוק, היא מקושרת קריפטוגרפית לבלוק הקודם, ויוצרת שרשרת של בלוקים – ומכאן המונח "בלוקצ'יין". שרשרת בלוקים זו יוצרת פנקס עסקאות מאובטח ועמיד בפני חבלות, שקוף ונגיש לכל אחד ברשת. איתריום משתמש במנגנון קונצנזוס הנקרא Proof of Work (PoW) כדי לאבטח את הרשת ולמנוע הוצאה כפולה.

"למה שיהיה לך אכפת מאתריום?" – הפוטנציאל של איתריום

"למה שיהיה לך אכפת מאתריום?" – הפוטנציאל של איתריום:

הפוטנציאל של איתריום טמון ביכולתה לחולל מהפכה בתעשיות שונות על ידי מתן אפשרות לפתח אפליקציות מבוזרות שיכולות לפעול ללא מתווכים. פונקציונליות החוזים החכמים של הפלטפורמה פותחת עולם של אפשרויות ליצירת הסכמים לביצוע עצמי, תהליכים אוטומטיים ופתרונות חדשניים. הטבע המבוזר הזה מציע אבטחה, שקיפות ויעילות מוגברת בהשוואה למערכות מרכזיות מסורתיות.

יתרה מכך, איתריום נמצאת בחזית תנועת הפיננסים המבוזרים (DeFi) המתפתחת, שמטרתה ליצור מחדש שירותים פיננסיים מסורתיים ללא צורך בבנקים או מתווכים אחרים. אפליקציות DeFi הבנויות על איתריום מאפשרות למשתמשים להלוות, ללוות, לסחור ולהרוויח ריבית על נכסים דיגיטליים בצורה חסרת רשות ושקופה. יש לזה פוטנציאל לדמוקרטיזציה של הכספים ולספק הכלה פיננסית גדולה יותר לאנשים ברחבי העולם.

יתר על כן, התמיכה של איתריום באסימונים שאינם ניתנים לשינוי (NFTs) פתחה הזדמנויות חדשות בתחום הבעלות הדיגיטלית וייצוג נכסים ייחודי. NFTs מאפשרים אסימון של נכסים דיגיטליים ופיסיים, כולל אמנות, מוזיקה, פריטי אספנות ונדל"ן, ויוצרים שווקים חדשים ותזרים הכנסה ליוצרים ולאספנים כאחד.

תמונה של תעשיות שונות בהן ניתן ליישם את'ריום
תעשיות שונות בהן ניתן ליישם איתריום

איתריום לעומת ביטקוין: במה הם שונים?

איתריום וביטקוין, בעוד שניהם פועלים על טכנולוגיית בלוקצ'יין, משרתים מטרות שונות ויש להם תכונות ברורות המייחדות אותם. הבדל מרכזי אחד הוא הפונקציה העיקרית שלהם: ביטקוין נוצר כמטבע דיגיטלי ומאגר ערך, בעוד איתריום תוכנן כפלטפורמה ליישומים מבוזרים וחוזים חכמים. ההבדל המהותי הזה במטרה עיצב את מקרי הפיתוח והשימוש של כל בלוקצ'יין.

נקודת בידול משמעותית נוספת היא מנגנוני הקונצנזוס שלהם. ביטקוין משתמש באלגוריתם הקונצנזוס של הוכחת עבודה (PoW), המחייב את הכורים לפתור חידות מתמטיות מורכבות כדי לאמת עסקאות ולאבטח את הרשת. לעומת זאת, איתריום עוברת למנגנון קונצנזוס של הוכחת הימור (PoS) עם השקת איתריום 2.0, שבו בוחרים מאמתים ליצור בלוקים חדשים על סמך מספר המטבעות שהם מחזיקים ומוכנים "להחזיק" כבטוחה .

לסיכום, איתריום, עם תכונת החוזה החכם החדשנית שלו, שינתה את תעשיית הבלוקצ'יין. למרות התנודתיות שלה, היא נותרה פלטפורמה מבטיחה למפתחים ומשקיעים כאחד, המטפחת עידן חדש של יישומים מבוזרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button