כל המאמריםמדריכים

ארנקים דיגיטליים, המדריך המלא על הארנק הממוחשב.

אחריי שהסברנו לכם מהו מטבע דיגיטלי ואיך זה עובד, השלב השני במדריך היא קודם כל רכישת ארנק דיגיטלי. הכנו לכם מדריך קצר על ארנקים דיגיטליים

ארנק דיגיטלי הינם תוכנה שמחוברת לרשת הבלוקצ'יין ומאפשרת לבצע העברות, מאוד דומה לדף ניהול חשבון בנק.
ארנק דיגיטלי הוא גם מקום אחסון שבו תוכלו לאחסן את כל המטבעות הדיגיטליים שלכם. באמצעות הארנק נוכל לשלוח, לקבל, ולאחסן כל סוגי המטבעות הדיגיטליים, נוכל לראות גם היסטוריית פעולות, בדיקת יתרה וכו'. ארנק דיגיטלי הינו מושג דיי נפוץ ורבים משתמשים בו כיום לא רק בהתייחסות לטכנולוגיה אחת יחידה, אלא בתור שלושה חלקים. המערכת עצמה שהיא התשתית, התוכנה שפועלת עליה וכמובן המכשיר עצמו. בעת התשלום, ספק השירות יגבה את הסכום העסקה מהלקוח ואז יעביר את הסכום אל המוכר.

הארנק הדיגיטלי מורכב משתי סיסמאות, סיסמא פרטית וסיסמא ציבורית. או בשם אחר "מפתחות".  ישנם מספר דרכים לפתוח ארנק דיגיטלי, בטלפון נייד, באונליין ודרך המחשב.
השימוש בארנקים דיגיטליים יהיה מוכר לרוב המשתמשים, ישנם סוגי שירותים כגון: PayPal, ועוד סוגי ארנקים דיגיטלים שיכולים לאחסן כסף פיאט.

ארנק דיגיטלי, כל מה שרציתם לדעת על ארנקים דיגיטליים.

ההבדל בין מפתח ציבורי למפתח פרטי:

כמו שאמרנו, כל ארנק דיגיטלי מורכב משני מפתחות(סיסמאות), מפתח פרטי ומפתח ציבורי.

מפתח ציבורי

מפתח ציבורי הינו סוג של כתובת הדומה למספר חשבון בנק. היא נראית כמו רצף של מספרים ואותיות ודרכם נוכל להעביר כספים אל תוך הארנק. מי שמחזיק במפתח ציבורי הוא מוגבל, הוא יכול רק להעביר כספים למפתח הציבורי. אך לכל כתובת ציבורית יש  גם מפתח פרטי. דוגמא לאיך נראה מפתח ציבורי : 2BvBMSEYstWetqTFn6Au4L4GFg7xJaNVN2

מפתח פרטי

מפתח פרטי הוא למעשה הסיסמא לחשבון הפרטי שלכם. מי שמחזיק במפתח פרטי יכול להוציא כספים מהחשבון ויכול למשוך כספים, בדיוק איך שכרטיס אשראי עובד. מפתח פרטי יכול להיראות כמו רצף של מספרים ואותיות או קוד QR שבאמצעותו אנחנו יכולים להעביר כספים בצורה מהירה.

להבדיל מהשירותים הבנקאיים המוסדיים, בעולם המטבעות הדיגיטליים אין לנו את הגב של הבנקים או כל גוף פיקוח אחר. לכן, אם המפתח הפרטי נאבד לא תוכלו לקבל את הכסף. בגלל זה חשוב מאוד לשמור את המפתח הפרטי שלכם ולגבות אותו בכל דרך אפשרית.

המפתח הפרטי מוצפן בצורה מאובטחת ביותר באמצעות מושג הנקרא "קריפטולוגיה". המתמטיקה הקריפטולוגית שונה בכל הנוגע לפתירת בעיות מורכבות. קריפטוגרפיה היא בעצם ענף במתמטיקה ומדעי מחשב העוסק במחקר ופיתוח שיטות אבטחת מידע ותקשורת נתונים. הקריפטוגרפיה היא גם שיטה של אחסון והעברת מידע בדרך ייחודית כך שרק אלו שהקובץ מופנה אליהם יוכלו לקבל גישה ולעבד אותו. שליחה והעברת מטבעות דיגיטליים כרוכה בכרייה, כריית מטבעות גובה כמות אדירה של חשמל.

את המפתח הפרטי אסור להראות לאף אחד!, זכרו שאין שום מוסד המגן על המפתח הפרטי שלכם. בעולם הדיגיטלי אנחנו לא נשענים על מתווכים ואנחנו משתמשים רק בבלוקצ'יין בדרך האמינה והבטוחה ביותר להעברת כספים. כל העברת כספים אינה ניתנת לביטול, משום כך חשוב לא לעשות שגיאות שלא תוכלו לתקן אחר כך.

ארנק דיגיטלי, קריפטוגרפיה.

סוגי ארנקים דיגיטליים

קיימים שני סוגי ארנקים, ארנק חם וארנק קר.
ארנק חם הוא ארנק שאינו מחובר לרשת וגם אינו מאובטח כראוי לכן שמרו  בו סכומי כסף קטנים. ואילו ארנק קר הוא מאובטח יותר לשמירה על סכומי כסף גדולים ומחובר לרשת אינטרנטית.

ארנק דיגיטלי חם:

ארנק חם מוגדר כאפליקציה לפלאפון הנייד.
בשביל להשתמש בארנק חם, יש להוריד את אחד הארנקים מחנות האפליקציות לפלאפון הנייד שלכם, לקבל את סיסמאות המפתח הפרטי והמפתח הציבורי ולאחסן בו את המטבעות.

ארנקים דיגיטליים חמים  –

  • אלקטרום Electrum – ארנק פופולארי עם ותק והמון המלצות, הוא מהיר ונוח לשימוש. הוא יכול לשמש גם כארנק קר כאשר הוא אינו מחובר לאינטרנט. אלקטרום יכול להתחבר לארנקי חומרה וגם נותן אפשרות לדרוש יותר ממפתח פרטי אחד. ( כמו חשבון שותפים) החיסרון היחיד בו שהוא אינו נוח לשימוש למשתמשים חדשים.
  • אקסודוס Exodus–  ארנק זה נותן אפשרות החזקה מספר רב של מטבעות והאפשרות לבצע המרות דרכו. החיסרון בו שמדובר בארנק שחלק מהקוד שלו סגור. זה אומר שהוא מהווה פרצות אבטחה.
  • ג’קס Jaxx– ארנק זה מאפשר החזקה של מספר מטבעות רב במקביל ואף המרות בין מטבעות. אבל גם פה מתעוררת סוגיית הקוד הסגור בחלקו. מדובר בארנק ש-30% מהקוד שלו סגור על מנת למנוע גניבות.
  • ביטקוין קור BitcoinCore– ארנק ותיק ומומלץ מאוד , ארנק המצרף אותנו לקהילת הביטקוין. התקנת התוכנה מגיע עם כל שרשרת הבלוקים ומאפשרת למשתמש  לאשר את העסקאות בעצמו. החסרון  היחיד הוא שזה דורש משאבי זיכרון מרובים מהמחשב.

ארנקים דיגיטליים קרים –

ארנק דיגיטלי קר הינו תוכנת ארנק ביטקוין. ארנק זה יכול להיות מותקן על מחשב או על הנייד, ישנם 3 סוגים של ארנקים קרים:

ארנקי חומרה-

 ארנק חומרה הוא הארנק הקר המאובטח ביותר שיש כיום, מכיוון שהוא אינו מחובר דרך רשת רק אנחנו בוחרים מתי לחבר אותו לרשת. ארנק חומרה הינו התקן חיצוני (USB)  אשר מוצפן ברמות הגבוהות ביותר וחסין להתקפת וירוסים שנועדו לגנוב מארנקי תוכנה. ברוב המקרים ארנקי החומרה אף יהיו בעלי קוד פתוח כך שיש לנו שליטה באימות גודל האבטחה.

ארנק נייר-

שמו כן הוא. ארנק נייר מיועד לאנשים אשר מעוניינים לרכוש ביטקוין ולשמור אותו לטווח הארוך. בסוג ארנק זה, נרשום את המפתח הפרטי שלנו על דף נייר, בצורה ברורה ולפי סדר המילים שקיבלנו ונגבה אותו מספר פעמים.

ארנק דיגיטלי קר –

ארנק דיגיטלי קר הינו תוכנת ארנק ביטקוין אשר מותקנת על נייד או מחשב ואינה מחוברת לרשת האינטרנט.  אם ברצונכם להשתמש בארנק דיגיטלי קר, עליכם לוודא כי המחשב שלכם פורמט התקנתם מחדש תוכנת אנטי וירוס עדכנית וגם את תוכנת ארנק ביטקוין. לאחר מכן נתקו את האינטרנט ואל תחברו אותו בחזרה. בלי קשר גם פה גבו את המפתח הפרטי שלכם בכל צורה אפשרית.

ארנקים דיגיטליים קרים מומלצים:

  • ארנק טרזור ( Trezor) זהו ארנק חומרה פופלארי נוח לשימוש ומאובטח ברמה הכי גבוהה שיש. הטרזור תומך גם במטבעות נוספים, (את'ריום לייטקוין וכו'). יש בו מנגנון חישוב עמלות של הארנק ומאפשר גישה נוחה אל  היסטוריית הפעולות. הוא כרוך בעלות של כ-450 ש”ח.
  • ארנק לדג'ר נאנו אס ( Ledger nano S) -ארנק איכותי מאוד. הוא יכול להכיל מספר רב של מטבעות דיגיטליים עם מגננות פרצות אבטחה החדשים ביותר, והכי חשוב זול יותר יחסית למתחרים. המחיר יכול לנוע בין 250-600 שקלים. לדג’ר גם תומך בסגוויט ומאפשר שליטה בגובה העמלה וייצוא היסטוריית הארנק.

מקווים שהמדריך הקצר עזר לכם להבין יותר את עולם הארנקים הדיגיטליים ותוכלו לבחור בארנק הנכון בשבילכם.
זכרו שכאשר אנו מנהלים את כספנו באיזור הדיגיטלי עלינו לגבות כמה שיותר את המפתח הפרטי שלנו ולדעת להתנהל נכון עם העברת כספים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button