כל המאמריםמדריכים

המדריך למטבעות דיגיטליים למתחילים

מה זה ביטקוין ? כיצד נוכל להשתמש בו ולמה הבנקים מנסים לעצור את שימוש המטבעות דיגיטליים?, כל מה שרציתם לדעת על המטבעות ששיגעו את העולם

מטבעות דיגיטליים זהו מושג חדש שנכנס אלינו ללקסיקון בשנים האחרונות , מדברים עליהם כל הזמן בחדשות , מפה לאוזן, וסתם ברפרוף מהיר באינטרנט. מהם המטבעות האלה וכיצד הם השתלבו לנו בחיים?. הנה לכם המדריך השלם למטבעות דיגיטליים.

מטבע ביטקוין

ביטקוין הוא מטבע מבוזר דיגיטלי הראשון מסוגו בעולם.
מה זה אומר?, מטבע מבוזר הוא מטבע ששום ממסד ממשלתי או בנקים יכולים לשלוט\ לסחור בו.
ביטקוין הוא מטבע דיגיטלי חופשי, שזה אומר שאין לו צורה פיזית והוא קיים רק במחשבים וברשתות אינטרנט, אין שום אדם, ממסד, בנק שיכול לגעת בו.

מה ההבדל בין ביטקוין לכסף רגיל?

ביטקוין הינו מטבע דיגיטלי ייחודי המכיל מידע כגון: ערך, סוג, כמות, ושייכות לשימוש ישיר בין אנשים. כמות מטבעות דיגיטליים הכוללת שתיוצר הינה קבועה מראש ועומדת על סך של 21,000,000 מטבעות. לאחר שייווצר המטבע האחרון (בשנת 2140 בערך) לא תהיה אפשרות ליצור עוד מטבעות.
עובדה זו צפויה ליצור בטווח הארוך מחסור תמידי בביטקוין וכך ערכו של הביטקוין עלול לעלות והביקוש למטבע ייגבר. נכון להיום קיימים קצת יותר מ 16,700,000 מטבעות במחזור. ככל שנוצרים עוד ביטקוין, רמת הקושי בייצור המטבעות הולכת וגדלה. לעומת זאת , כסף רגיל (כגון, יורו, דולר, שקל וכו') נוצר ע"י גוף ממשלתי (בנקים וכדומה), הוא מודפס בהתאם לצרכי המדינה, לא ניתן לשימוש בכל מקום, מושפע מפוליטיקה, אינו יכול להיות אנונימי וגובה המון עמלות.

מי עומד מאחוריי רעיון הביטקוין?, קצת היסטוריה.

שנת 2008 הייתה שנה שעדה לאחד מהמשברים הפיננסיים הגדולים ביותר שראה העולם, שמשפיע עלינו עד היום.
לאחר מחיקות כספים העצומות שהתרחשו ברחבי העולם , בשיא המשבר קם אדם בשם סאטושי נאקמוטו שגילה דרך פירצה לעולם הכלכלי מוסדי. סאטושי החליט להמציא מטבע חדש, מטבע מבוזר שלא נמצא בשליטת המוסדות הממשלתיים. מטבע זה נקרא ביטקוין והוא מועבר רק דרך רשות אינטרנטיות. (שיטת P2P-העברה משותף לשותף).
בשנתיים הראשונות לחיי הביטקוין לא נוצר סביבו רעש וצלצולים, אך אנשים ראו את הפוטנציאל שבו והחליטו להצטרף למעגל הפיתוח והשקיעו ושיפצו את קוד התכנות. לאחר שנתיים סאטושי נקומוטו נעלם כלא היה והכחיש לגמרי את השמועות שהוא בעל הרעיון למטבע הביטקוין. לאחר כמה שנים של שקט התפרסם דו"ח קצר הנקרא bitcoin whitepaper  ושמה רשום :

"הצענו מערכת לעסקאות אלקטרוניות שאינה מסתמכת על אמון. התחלנו עם המסגרת הרגילה של
מטבעות העשויים מחתימות דיגיטליות, המספקת שליטה חזקה בבעלות, אך אינה שלמה ללא דרך
למנוע ניצול כפול. כדי לפתור זאת, בצענו רשת שיתופית המשתמשת בהוכחת עבודה כדי לנהל רישום
של היסטוריה פומבית של פעולות, שבמהרה הופכת לבלתי-מעשית מבחינה חישובית להשתנות על ידי
תוקף אם צמתים ישרים שולטים במרבית כוח החישוב. הרשת עמידה מעצם הפשטות חסרת המבנה
שלה. צמתים עובדים בו-זמנית עם מעט תיאום. הם אינם צריכים להזדהות, היות והודעות אינן
מנותבות למקום מסוים וצריכות להימסר רק על בסיס מיטב המאמצים. צמתים יכולים לעזוב את
הרשת ולהצטרף אליה מחדש כרצונם, תוך קבלת שרשרת הוכחת העבודה כהוכחה למה שקרה
בהיעדרם. הם מצביעים עם עוצמת חישוב, ומביעים את הסכמתם עם גושים תקינים בעבודה על
המשכתם, ודוחים גושים בלתי-קבילים בסירוב לעבוד עליהם. ניתן לאכוף כל כלל או תמריץ שיידרש
עם מנגנון ההסכמה הכללית הזה." למעבר לד"וח המלא.

מה זה בלוקצ'יין?

בלוקצ'יין היא מערכת נתונים מבוזרת ומאובטחת המאפשרת לפעול ללא גורם מפקח מרכזי, במילים אחרות, מחליפה את תפקיד הבנקים. היא נמצאת במאות מחשבים המסתנכרנים זה עם זה כל הזמן בו זמנית.
כל העסקאות נרשמות בתוך בלוקים, וכל בלוק מכיל תוכן עם מידע על כלל העסקאות שנעשו. הוא מתפקד בתור ספר חשבונות אינסופי. הבלוק ננעל ומתווסף למערכת שכוללת המון בלוקים וכך נוצר מין שרשרת בלוקים, ומשם נוצר השם בלוקצ'יין.
הבלוק'ציין משמש גם העברת מטבעות דיגיטליים בין אנשים ללא גורם מתווך ללא עמלות ובזמן קצר בהרבה מהעברה בנקאית מסורתית.
נוכל להעביר מכסף למסמכים חשובים ועד כל מה שתרצו דרך הבלוקצ'יין עם יכולת העברה אנונימית ובטוחה לגמרי.

מהו ארנק דיגיטלי?

ארנק דיגיטלי הוא כינוי לתוכנה נוחה יחסית ומוכרת, בתוכנה זו תוכלו לנהל את המטבעות דיגיטליים שאתם רוכשים ולבצע שימוש מסודר במטבעות אלו. דרך ארנק דיגיטלי תוכלו לרכוש ולקבל, לבדוק יתרה, לראות היסטורית פעולות (ממש כמו ניהול חשבון בנק). הוא נוח וזמין גם בסמארטפון ותוכלו לשלוט גם ברמת האבטחה שלו.
מכיוון שאין בנק מסודר המתעסק במטבעות דיגיטליים, כל משתמש המחזיק בארנק דיגיטלי, הינו בעצם הבנק של עצמו. מסיבה זו מומלץ מאוד להגן על הארנק הדיגיטלי באמצעות סיסמא חזקה ולהחזיק תמיד גיבוי מעודכן של הארנק במחשב נפרד או על גבי הענן (Cloud).

הדעה של הבנקים על מטבעות דיגיטליים

הבנקים לא מוכנים לקבל כסף שבא כתוצאה ממכירת ביטקוין או כל מטבע דיגיטלי אחר. השימוש במטבע הביטקוין מעורר שורת שאלות בתחום המיסוי, ביטקוין הוא כלי המאפשר דרך חלקה להתחמקות מתשלום מס, מכיוון שהבנקים אינם רואים את הביטקוין ככסף אלה כנכס, הם מחייבים להטיל מס על כספי מטבעות דיגיטליים.
בנוסף, אדם המשקיע במטבע וקונה ומוכר מטבעות באופן שוטף, עשוי להיחשב
לסוחר, אשר עיסוקו מחייב אותו לשלם מס על כל ההכנסות אשר צמחו לו בעקבות קנייה ומכירת מטבעות.
הביטקוין יכול להיחשב גם דרך להלבנת הון ומימון תומכי טרור, מכיוון שהעברת כספים יכולה להיות אנונימית, מוסדות הממשל והבנק מפחדים שהכסף יגיע לידיים הלא נכונות.

איך קונים מטבעות דיגיטליים?

כספומט:

בארץ ישנם 2 כספומטים למשיכה וקנייה של ביטקוין. הראשון יושב בשגרירות הביטקוין ברחוב אחוזת בית 1 בתל-אביב והשני ברחוב דיזינגוף 99.

אפשרויות מסחר:

רכישת ביטקוין דרך  זירות מסחר הוא תהליך ארוך יותר אך הינו יעיל יותר אם אתם מתכננים לשים סכום קצת יותר גדול מכמה מאות שקלים.
בישראל פועלים מספר חלפני ביטקוין אשר יבצעו עבורכם את רכישת הביטקוין, אך רק לאחר שתבצעו העברה כספית לחשבונם. לדוגמא: Bits Of Gold.
קניה בצורה זו לוקחת מעט זמן, שכן התערבות הבנקים מאטה משמעותית את התהליך.
שימו לב שבקנייה דרך Bits of gold, שער הביטקוין שבו תתבצע בפועל הרכישה שלכם “ינעל” בעת קבלת הכספים בחשבון הבנק של החברה ולא בהכרח בשער הנוכחי. ביטס אוף גולד היא חברה שעובדת שנים  בעולם הביטקוין והבלוקצ’יין הישראלי. ניתן לרכוש ביטקוין בצורה פשוטה ונוחה, עם עמלה של כ-6% ברכישה בהעברה. מומלץ לקרוא קודם את המדריך המלא על ביטס אוף גולד הוא יכול לעזור לכם בקנייה בטוחה.

מפה לאוזן

כיום תוכלו לרכוש גם דרך אנשים המחזיקים במטבעות דיגיטליים כאלה ואחרים , תוכלו למצוא אותם ברשתות החברתיות דרך קבוצות בפייסבוק כמו "מסחר ביטקוין".

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Back to top button